Bygg i Lillestrøm by

Samfunnsøkonomisk analyse har på oppdrag fra Lillestrøm kommune gjennomført en analyse av sentrale aspekter ved utbyggingsøkonomi i forbindelse med byplanlegging. Klikk her for å lese hele rapporten.

I denne rapporten drøfter vi sentrale aspekter ved utbyggingsøkonomi i forbindelse med byplanlegging. Herunder ser vi spesielt på kostnadsposter i forbindelse med nyboligprosjekter, viktige drivere bak prosjektkostnader, og hvordan lønnsomheten ved boligprosjekter påvirkes av kommunale rammebetingelser. Vi ser også nærmere på utviklingen i lønnsomhet til større boligutbyggere de senere årene.

I kapittel 2 gjennomgås de ulike fasene tilknyttet utvikling av et nytt boligprosjekt, fra kjøp av tomt til overlevering av bolig til kunde. Fasene kan deles i fire hovedkategorier: Planleggingsfasen er det første og innledende trinnet i utviklingen av et nytt boligprosjekt. Grovt sett kan planleggingsfasen deles i tomtekjøp, markedsanalyse, finansiering og prosjektering. Deretter beskrives plan- og byggesaksprosessen, fra innlevering av detaljreguleringsforslag, via avklaringer med kommune og stat og godkjenning til inngåelse av byggeavtale. Deretter beskrives kort de to siste fasene, oppføring og salg.

I kapittel 3 kartlegger vi hvilke kostnadselementer som inngår i et større boligprosjekt. Mens de fleste kostnadene vokser med størrelsen til byggeprosjektet (variable kostnader) er det enkelte kostnader som er mindre påvirket av prosjektets størrelse (faste kostnader). Innslaget av faste kostnader gjør at gjennomsnittskostnaden per kvadratmeter blir avtagende med prosjektets størrelse. Dette bidrar til å øke lønnsomheten når utnyttelsesgraden øker. Det endelige forholdet mellom salgspris og byggekostnader vil påvirke tomteprisen samt overskudd for utbygger. Ved en økning i utnyttelsesgrad vil dette avviket vokse, og noe vil slå ut som økt tomtepris og noe som økt overskudd. Vi viser i et regneeksempel basert på data fra Norsk prisbok hvordan byggekostnadene per kvadratmeter avtar når man bygger i høyden. Samtidig viser blant annet erfaringer fra Lillestrøm i senere år at markedsprisen typisk øker desto høyere etasje en bolig er i.

I kapittel 4 belyser vi hvilke mekanismer som kan påvirke de forskjellige kostnadspostene i et utbyggingsprosjekt. Vi diskuterer spesielt hvordan tomtepriser påvirkes av regulering, og hvordan dette kan påvirke utsalgspris og overskudd til utbygger og tomteeier. Byggeprosessen er i stor grad strømlinjeformet og optimalisert, og det er derfor i de fleste tilfeller lite å hente i forhold til å redusere byggekostnadene ytterligere. Ettersom utnyttelsesgrad i utgangspunktet er mulig å påvirke og har potensielt stor betydning for lønnsomheten, er dette et sentralt punkt i analysen. Myndighetene må derfor veie samfunnsøkonomisk nytte og kostnader opp mot hverandre når de regulerer et område til boligformål. Når en utbygger leverer inn et privat reguleringsforslag for en tomt er tomten ofte allerede kjøpt av utbygger. Hvis tomten er omsatt ved en fastprisavtale eller kontantoppgjør vil utfallet av en fremtidig regulering kun påvirke utbyggers mulighet for fortjeneste direkte. Men ettersom tomter ofte selges etter en earnout-modell, vil det kjøper faktisk ender opp med å betale for tomten også avhenge av regulering. Det vil da ikke uten videre kunne hevdes at en utbygging ikke er lønnsom hvis det ikke kan bygges til en høy utnyttelsesgrad.

Til sist har vi i kapittel 5 sett på lønnsomheten i byggebransjen generelt, og spesielt hos ni store virksomheter som har betydelig aktivitet i Lillestrøm, ved tre lønnsomhetsmål: driftsresultat, driftsmargin og totalrentabilitet.

Siden 2013 har lønnsomheten holdt seg relativt godt for utbyggerne, mens den har falt for entreprenørene ifølge alle lønnsomhetsmålene. Samlet sett er det grunn til å konkludere med at lønnsomheten i byggebransjen er god, men da altså spesielt hos utbyggerne og i mindre grad hos entreprenørene i de senere årene. Målt ved driftsmarginen ser lønnsomheten for utbyggerne ut til å være klart høyere enn det vi for eksempel ser i industrien og sekundær- og tjenesteytende næringer.

Samfunnsnytten av gigabitsamfunnet

Samfunnsøkonomisk analyse (SØA) har på oppdrag fra NHO, KS, Abelia og Nelfo utarbeidet denne rapporten med formål å belyse samfunnsnytten av digitalisering og en digital grunnmur uten flaskehalser (gigabitsamfunnet). Klikk her for å lese hele rapporten.

Rapporten bygger på omfattende litteraturstudier og intervjuer, samt et regneeksempel for å gi et bilde av hvilke gevinster den digitale grunnmuren kan representere fram mot 2030 i form av vekst i verdiskaping. Rapportens hovedbudskap er at:

  • Bredbånd uten flaskehalser muliggjør store nyttevirkninger, men mulighetene er ikke til stede i hele landet

  • Vekst i samfunnsnytten forutsetter kapasitetsøkende investeringer

  • Økt tempo i bredbåndsutbygging til alle, vil øke samlet samfunnsnytte

  • For å forsere infrastrukturutbyggingen er det behov for økt offentlig medfinansiering

Samfunnsnytten knyttet til digitalisering og digital infrastruktur uten flaskehalser er stor, men krevende å tallfeste. I denne rapporten har vi to tilnærminger for å tydeliggjøre samfunnsnytten. Vi har et regneeksempel som illustrerer produktivitetsutviklingen som følger av utbygging av digital infrastruktur. I tillegg operasjonaliseres nytten med flere konkrete eksempler på hvordan gigabitsamfunnet bidrar til å løse fire store samfunnsutfordringer. Hvordan gigabitsamfunnet muliggjør løsninger for å møte fire store samfunnsutfordringer er drøftet med en rekke eksempler fra næringslivet og kommunal sektor.

Lokaliserings- gevinst ved å bygge i knutepunkter

Samfunnsøkonomisk analyse har gjennomført et forprosjekt for Bane NOR der vi drøfter fortettingsvirkninger ved byutvikling og lokaliseringsgevinster i forbindelse med nyboligprosjekter i knutepunkter. Klikk her for å lese hele rapporten.

Siden 1990-tallet har det vært en økning i befolkningsandelen som bor i tettbebygde strøk. Denne fortettingen av bomiljø fører med seg miljømessige, sosiale og økonomiske effekter. For beboere vil konkrete effekter av å bo nære knutepunkt, være kortere reisetid til jobb, økte jobbmuligheter, et større tilbud av varer og tjenester, samt en mulighet for høyere lønnsnivå som følge av økt produktivitet. Sammenlagt representerer disse effektene en lokaliseringsgevinst forbundet med å bo nære knutepunkt.  Denne lokaliseringsgevinsten gjør at flere har ønske om å bo sentralt, og boliger i sentrale områder har derfor jevnt over høyere pris enn tilsvarende boliger lokalisert mer perifert. På bakgrunn av dette har vi utarbeidet en enkel modell som tallfester et anslag på lokaliseringsgevinsten, ved differansen mellom folks betalingsvillighet for boligene i et nytt prosjektet ved et knutepunkt, og betalingsvillighet for å bo et «gjennomsnittlig sted» i samme kommune. I beregningene benyttes statistikk fra Samfunnsøkonomisk analyses nyboligstatistikk ECON Nye boliger samt SSB. Det skisseres også et opplegg for å videreutvikle modellen med blant annet en hedonisk prismodell som kan tallfeste hvor mye ulike attributter ved en bolig påvirker markedsprisen. Det vil også være mulig å beregne en kontinuerlig kurve som viser hvordan prisen på en bolig øker med reduksjon i reiseavstand fra et gitt knutepunkt.

Prisdannelsen i leiemarkedet for boliger

Samfunnsøkonomisk analyse AS har på oppdrag fra Kommunal- og distriktsdepartementet gjennomført en analyse av prisdannelsen i det norske leiemarkedet for boliger. Klikk her for å lese hele rapporten.

En helt sentral forskjell på leiemarkedet for boliger og kjøpemarkedet, er at partene i leiemarkedet etablerer et lengre forhold, i form av en leieavtale med gjensidige framtidige forpliktelser. Dermed er det en rekke andre forhold som kan ha betydning for prisen. I tillegg til boligens beliggenhet, størrelse, standard og kvaliteter, kommer dermed også forhold ved utleier, leietaker og forholdet mellom dem.

Leiermarkedsundersøkelsen er en spørreundersøkelse hvor et utvalg leietakere rapporterer om seg selv, egen bolig, utleier og deres relasjon. Undersøkelsen kartlegger også et større utvalg bakgrunnsvariabler om respondenten, boligen og utleier. Ettersom det er en utvalgsundersøkelse, vil det være mulige feilkilder knyttet til utvalgets representativitet.

Modellen inkluderer en liste med hedoniske forklaringsvariabler, som omfatter størrelse på boligen, standard og kvaliteter, samt beliggenhet. Overordnet finner vi at særlig større areal på boligen og mer sentral beliggenhet er forbundet med høyere leiepris. Møblering har også betydning, men boligens standard ser ut til å ha relativt liten betydning. Nøyaktig måling av standard er dog utfordrende.

Regresjonsresultatene viser at hvis utleier og leietaker er venner eller i familie, er dette forbundent med omtrent 15 prosent reduksjon i leiepris. Kommunale boliger og boliger leid ut av studentsamskipnader går sammen med en prisrabatt på omtrent 10 prosent. Tidsbestemte kontrakter er forbundet med prispåslag. Det er også profesjonell utleie. Økende varighet på leieforholdet er assosiert med økende leierabatt.

Oslo, der boligmarkedet er relativt presset, skiller seg fra resten av landet på noen punkter. Vi finner at effekten av boligens standard på leieprisen er lavere i Oslo enn i resten av landet. Det kan være at høyere pris gjør at størrelse og beliggenhet prioriteres foran standard i seleksjonsprosessen. Høy etterspørsel kan også tenkes å medføre at utleiere opplever høy standard som mindre viktig for å få leid ut. Utleie gjennomført av profesjonell utleier gir mindre påslag i Oslo enn i resten av landet.

Vi finner også at både de med lav inntekt, de som mottar offentlig støtte og innvandrere opplever høyere leiepris enn andre. Det framkommer dessuten at leietakere som mottar offentlig støtte, betaler en høyere husleie. Støtte fra arbeidsgiver ser derimot ut til å ha motsatt effekt på leieprisen. Det kan skyldes at støtte fra arbeidsgiver gir en garanti for betalingsevnen.

Å bo alene er forbundet med en klar reduksjon i leieprisen. Her kan en tenke seg at utleiere priser inn i leien at færre personer gir redusert slitasje på boligen, mindre forbruk av strøm og vann eller at boligens kvaliteter gjør at man gjerne leier den alene.

Dimensjonering av utdanningene

På oppdrag for NHO har SØA gjennomført en helhetlig analyse av styringssystemer og insentivstrukturer for dimensjonering av utdanningstilbudet i Norge. Klikk her for å lese hele rapporten.

Analysen omfatter dimensjoneringen av utdanningstilbudet i videregående opplæring, høyere yrkesfaglig utdanning (fagskolene) og høyere utdanning. I prosjektet har vi kartlagt hvilken informasjon utdanningstilbyderne samler inn og hvilke faktorer som vektlegges i arbeidet med å dimensjonere utdanningstilbudet. Analysen er basert på litteratur- og dokumentstudier og intervjuer med et utvalg av representanter fra de ulike nivåene i utdanningssystemet.

Hovedresultatet fra kartleggingen er at arbeidslivets kompetansebehov vektlegges i arbeidet med å dimensjonere utdanningstilbudet på alle nivåer. Hensynet til arbeidslivets kompetansebehov må samtidig sees i sammenheng med flere andre faktorer. På alle nivåer har elevenes og studentenes ønsker om utdanningsprogram stor betydning, og er en forutsetning for en tilstrekkelig stor studentmasse. For dimensjoneringen av de yrkesfaglige programmene i videregående opplæring er forventet tilgang på læreplasser den viktigste indikatoren på næringslivets behov. I tillegg har strukturelle faktorer som de fagansattes kompetanse, godkjenning av tilbudet, tilgang på arealer og geografi betydning for hvor raskt utdanningstilbudet kan tilpasses endringer i behovet.

I rapporten drøfter vi mulige tiltak, som kan bidra til å øke samsvaret mellom næringslivets kompetansebehov og dimensjoneringen av utdanningstilbudet på alle tre nivåer. Samlet sett er vår vurdering at å styrke fagskolesektoren framstår som det viktigste tiltaket for å øke arbeidslivsrelevansen i arbeidslivet. Vurderingen er blant annet basert på fagskolesektorens arbeidsmarkedsrettede samfunnsoppdrag og fagskolenes rolle som brobygger mellom videregående opplæring og høyere utdanning.

Første rapport om Kompetansepilot- programmet

På oppdrag for Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) har Samfunnsøkonomisk analyse AS (SØA) fått i oppdrag å gjennomføre en følgeevaluering av tilskuddsordningen Kompetansepiloter. Første rapport beskriver kjennetegn ved pilotene, foreløpig status og planlagt framgang i prosjektene. Klikk her for å lese hele rapporten.

Målet med ordningen er å identifisere og mobilisere virksomheters behov for kompetansehevende tiltak, samt koble og tilrettelegge for et tilpasset etter- og videreutdanningstilbud i Distrikts-Norge. Kompetansepiloter er et program som skal stimulere etterspørselssiden av kompetanseutvikling. Alle fylkeskommunene, med unntak av Oslo, omfattes av ordningen.

Fordi de fleste prosjektene under programmet nylig er startet opp, har denne rapporten til hovedhensikt å undersøke status og planlagt framgang i prosjektene. Videre beskriver vi kjennetegn ved pilotene, elementer ved pilotene som for oss framstår som en positiv tilnærming for å nå målet med ordningen, samt utfordringer som prosjektlederne opplever ved oppstart av prosjektet.

Vi benytter flere typer metoder i følgeevalueringen. Denne rapporten er den første av flere rapporteringer vi gjør i programperioden. Sluttrapporten leveres vinteren 2024. Funnene i denne rapporten baserer seg i hovedsak på intervjudata og litteraturstudie. Den innledende gjennomgangen er imidlertid viktig for en full forståelse av hvordan prosjektene er ment å virke (intervensjonslogikk) og som grunnlag for utvikling av indikatorer som måler aktiviteter, resultater og effekter av programmet. En formell analyse og rapportering av aktiviteter og resultater kommer i etterfølgende rapporter underveis i programperioden og ved programmets slutt.

Evaluering av kampanjen Know Your Rights

På oppdrag for Arbeidstilsynet har SØA gjennomført en evaluering av kommunikasjonskampanjen Know Your Rights. Kampanjen er rettet mot utenlandske arbeidstakere, og har som mål å sette dem i stand til å kjenne til sine rettigheter og oppfylle sine plikter. Slik kan omfanget av arbeidslivskriminalitet reduseres. For å oppnå dette er det utviklet en nettside med oversikt over gjeldende lover og regler i arbeidslivet på målgruppens språk, og det er brukt målrettet promotering på Facebook og relevante nettsider for å nå ut til målgruppen.

I evalueringen har vi benyttet statistikk om målgruppen og kampanjen, i tillegg til spørreundersøkelse og intervju med kampanjens målgruppe. Kampanjen har nådd ut til tre fjerdedeler av målgruppen, og oppnådd om lag dobbelt så høy andel klikk sammenlignet med gjennomsnittet for alle kampanjer. I spørreunderundersøkelsen svarer om lag 85 prosent at innholdet var forståelig og at nettsiden var enkel å bruke. Videre svarer 80 prosent av respondentene at det var viktig for deres forståelse at informasjonen ble gitt på deres eget språk. Om lag 75 prosent opplevde informasjonen som relevant for dem, og overordnet er det et godt samsvar mellom informasjonen målgruppen opplever å ha behov for og informasjonen som gis på nettsiden. Hele 30 prosent av respondentene svarer at de gjennom informasjon fra kampanjen oppdaget brudd på norske lover og regler ved sin nåværende arbeidsplass. Av disse svarer hele 66 prosent at de enten har eller planlegger å gjøre noe for å bedre sin situasjon. Hvis deres forsøk lykkes, er det sannsynlig at kampanjen bidrar til redusert omfang av arbeidslivskriminalitet.

Selv om kampanjens måloppnåelse er høy, avdekker evalueringen enkelte forbedringspunkter. Dette er i hovedsak knyttet til fortsatt mangel på relevant informasjon på målgruppens språk. Kampanjen inneholder kun en kort oversikt over hvert tema, mens ytterligere informasjon typisk er tilgjengelig på norsk eller engelsk. Det anbefales derfor å fortsette arbeidet med å oversette særlig relevant informasjon på flere språk og utforme informasjon med klart språk slik at automatiske oversettere fungerer best mulig. Videre er det viktig å bemerke at målrettet informasjon bør benyttes sammen med andre virkemidler for å oppnå størst effekt på omfanget av arbeidslivskriminalitet. For eksempel flere tilsyn og et tettere tverretatlig samarbeid.

Hele rapporten kan lastes ned her: R27-2021 Evaluation of the campaign Know Your Rights

Resultatanalyse av innovasjonsprosjekter i næringslivet

På oppdrag fra Norges Forskningsråd har Samfunnsøkonomisk analyse og Møreforsking gjennomført en analyse av resultater fra innovasjonsprosjekter i næringslivet. Klikk her for å lese hele rapporten. Ny versjon av rapporten ble lansert 14.02.2022 etter at vi oppdaget en feil i data om antall brukerrettede formidlingstiltak og allmennrettede publikasjoner. Tabell 3.1 og tabell 7.1 er oppdatert

Forskningsrådet innvilger om lag en milliard kroner i støtte til søknadstypen innovasjonsprosjekter i næringslivet (IPN) i året. Søknadstypen brukes for prosjekter med omfattende innhold av forsknings- og utviklingsaktiviteter. Prosjektene skal gi et betydelig bidrag til fornyelse og økt verdiskaping for virksomhetene som deltar i prosjektet, og for norsk næringsliv generelt.

Rapporten er skrevet med utgangspunkt i 285 IPN-prosjekter som ble avsluttet i 2016 eller 2020. Analysen er basert på to spørreundersøkelser sendt til virksomheten som er registrert som eier av prosjektet, samt intervju, prosjektdata og virksomhetsdata. En undersøkelse ble sendt til prosjekteierne det året prosjektene ferdigstilles (omtalt som ettårsundersøkelsen) og en fire år etter at prosjektet ble ferdigstilt (omtalt som fireårsundersøkelsen). Våre data indikerer at den offentlige støtten utløser forsknings- og innovasjonsaktiviteter (FoU-aktiviteter). Nesten ni av ti respondenter er svært fornøyd eller ganske fornøyd med de forskningsmessige resultatene. Respondentene er gjennomgående mer fornøyde med de forskningsmessige resultatene enn de økonomiske resultatene. Om lag halvparten av respondentene i fireårsundersøkelsen har eller forventer at prosjektet vil bidra til økte inntekter fra salg av varer og tjenester. En tredjedel av respondentene i samme undersøkelse mener prosjektet har bidratt til reduserte kostnader. Funnene i årets resultatanalyse er på linje med funn i tidligere resultatanalyser, men respondentene er noe mer tilbakeholdne når det gjelder forventninger til langsiktig avkastning og inntekter fra salg i årets undersøkelse. Svarene kan indikere at disse prosjektene er forskjellig fra prosjekter dekket i tidligere undersøkelser, men vi vil heller ikke utelukke at svarene er preget av koronapandemien og utsikter generelt i økonomien. Undersøkelsene indikerer også samfunnsmessige effekter utover de økonomiske virkningene for prosjekteier.

Analyse av den norske modellens betydning for virksomheter

SØA har i oppdrag for Landsorganisasjonen i Norge (LO) gjennomført et prosjekt om den norske modellen på mikronivå. I prosjektet har vi undersøkt den norske modellen på virksomhetsnivå, mer spesifikt søker vi her å belyse hva som er betydningen av en tillitsbasert ledermodell for virksomhetens prestasjoner, spesielt med hensyn til produktivitet og lønnsomhet. Vi har vært spesielt interesserte i å få mer innsikt i dynamikken mellom ledelse og ansatte, og erfaringer med hvordan disse virker i norske virksomheter. Klikk her for å laste ned hele rapporten .

For å belyse forskningsspørsmålet har vi gjennomført en teori- og litteraturstudie, og en Case-analyse. I case-analysen tok vi utgangspunkt i hotellnæringen, og intervjuet ledelse og ansatte/tillitsvalgte ved fire hoteller i Norge. Vi har i tillegg intervjuet representanter i Fellesforbundet, som er sterkest representert blant hotellansatte. Intervjuobjektene fra hoteller og hvilke hoteller de jobber ved er behandlet anonymt, noe vi mener er avgjørende for at skulle prate fritt og åpent med oss.

Funn fra prosjektet peker mot at både ledelse og ansatte ønsker en tillitsbasert ledelse, og at dette kan være lønnsomt spesielt i serviceyrker. De positive virkningene kan blant annet være at ansatte som føler seg trygge på at de har ledelsens tillit, i større grad kan utføre arbeidsoppgaver selvstendig, noe som er effektiviserende. I møte med kunder kan det at problemer kan løses der og da også virke positivt for kundetilfredshet. Samtidig ser vi at virksomheter hvor partssamarbeidet og tillitskultur fungerer best og er mest robust mot eventuelle konflikter, er der det er strukturerte og ordnede rammer for dialog og etterlevelse av avtaleverket.

 

 

Lavere lønnsomhet i barnehagesektoren

På oppdrag for Utdanningsdirektoratet har Telemarksforsking og Samfunnsøkonomisk analyse AS utarbeidet en rapport om lønnsomhet og kapitalstrukturer i private barnehager. Klikk her for å lese hele rapporten.

Nye analyser fra Telemarksforsking og Samfunnsøkonomisk analyse AS viser at lønnsomheten i sektoren har gått ned fra 2018 til 2019. Det er en tydelig virkning av bemanningsnormene som ble innført i august 2018, med frist for gjennomføring ett år etter. Normene setter et minstekrav til grunnbemanningen i barnehagene, og reduksjonen i lønnsomhet er størst for de barnehagene som hadde lav bemanning i forkant av normene. Det er tall for perioden 2014 til 2019 som er analysert, og vi vil følge utviklingen videre etter hvert som nye årganger av regnskapene blir tilgjengelige.

Lønnsomheten varierer mellom ulike typer av barnehager, med høyest lønnsomhet i de store konsernene og lavest lønnsomhet blant de ideelle. Det er også tydelige forskjeller i kostnadssammensetningen, hvor store konsern samlet sett har lavere lønnsutgifter enn gjennomsnittet av private barnehager, men høyere utgifter til bygg. Ideelle barnehager og barnehager som er selvstendige aksjeselskaper har ganske lik kostnadsprofil, med relativt høye lønnsutgifter og lave utgifter til bygg.

Vi har også studert balanseregnskapene i Samfunnsøkonomisk analyses foretaks- og enhetsregister (fra foretakenes rapportering til Brønnøysundregistrene). Disse viser at sektoren over tid har økt egenkapitalandelen ved at overskuddene i stor grad beholdes i barnehagene. Samtidig har også gjelden økt i deler av sektoren som følge av lånefinansierte oppkjøp bygging av nye barnehager.

De siste årene har det vært store salg av barnehageeiendommer. Dette bidrar til lavere gjeld og finanskostnader, men høyere husleie. Salg av barnehager og eiendommer er de største kildene til verdiuttak fra sektoren.

Rapporten er skrevet av Emil Cappelen Bjøru, Rolf Røtnes og Jonas Måøy ved Samfunnsøkonomisk analyse AS, og Trond Erik Lunder ved Telemarksforsking.

Foto: Microsoft stockbilder.

Vurdering av minstetid for tidsbestemte leieavtaler

Ved hjelp av omfattende spørreundersøkelser blant leietakere og utleiere, som ga representativ og unik informasjon om leiemarkedet, samt dybdeintervjuer med kommuner og utleiere, vurderte vi i dette prosjektet konsekvensene for leiemarkedet av å øke den lovbestemte minstetiden i leieavtaler fra tre til fem år. Våre funn indikerer at det å endre minstetiden ikke vil ha særlig effekt på bostabilitet, og kan også ha negative virkninger for leietakere i form av strengere selektering og/eller høyere leiepriser.

Klikk her for å lese hele rapporten.

Ringvirkninger av investeringer i samferdsel 2012-2020

På oppdrag fra Høyres stortingsgruppe har SØA kartlagt de offentlige utgiftene (både via stats- og kommuneforvaltningen) til drift, vedlikehold og investeringer i samferdselsinfrastruktur i perioden 2012 til 2020. De offentlige utgiftene gir grunnlag for økonomisk aktivitet, og vi har beregnet hvordan dette spres utover økonomien gjennom ringvirkninger.

Vi finner at ringvirkningene har økt i takt med de offentlige overføringene i perioden. I 2020 var de offentlige utgiftene fra stats- og kommuneforvaltningen til drift og vedlikehold på 44,6 milliarder kroner. Vi har beregnet de direkte og indirekte ringvirkningene fra dette til 30 200 årsverk, en økning på 37 prosent sammenlignet med 2012.

De offentlige utgiftene til investeringer var på 56,8 milliarder kroner i 2020. Dette gir direkte og indirekte ringvirkninger tilsvarende 32 300 årsverk, en økning på 51 prosent sammenlignet med 2012.

Den økonomiske aktiviteten sprer seg på mange næringer, men det er anleggsnæringen som er den klart dominerende. Det er her store deler av de direkte virkningene gjennom investeringer i vei og jernbane finner sted. Anleggsnæringen er kjennetegnet av at de sysselsatte ikke nødvendigvis bor i kommunen eller området anlegget bygges. Mange pendler og oppholder seg i perioder langt fra hjemstedet. Sysselsettingen i anleggsnæringene er derfor spredt over hele landet.

Enkelte deler av landet har en klart høyere andel av de sysselsatte innbyggerne i anleggsvirksomheter enn andre deler av landet. Det gjelder særlig distriktskommuner. Det betyr at når offentlige midler til investeringer i og vedlikehold av veier og jernbaner øker, påvirkes sysselsettingene i distriktskommuner relativt mest (og omvendt).

Hele rapporten kan lastes ned her: R16-2021 Ringvirkningsanalyse av samferdselsinvesteringer fra 2012-2020

Provenyeffekter av økt skatt på sekundær- og fritidsbolig

På oppdrag for OBOS har SØA vurdert hvilke skatteinntekter og -utgifter som kan følge av å endre skatt på sekundærboliger og fritidsboliger. Vurderinger er en kilde til kunnskap om virkninger av eventuelle endringer i skatt på boliger. I en diskusjon om boligskatt, er det nyttig å skille mellom skatt på primærbolig på den ene siden og sekundærboliger og fritidsboliger på den andre. Hovedskillet går mellom hvilke tjenester primærboliger gir, og hvilke tjenester sekundærboliger og fritidsboliger gir. Primærboliger gir husholdningene helt vitale tjenester (tak over hodet og et hjem), mens sekundærboliger og fritidsboliger leverer tjenester mer på linje med en rekke andre former for forbrukskapital, som biler og båter.

 I rapporten har vi beregnet virkninger av å likebehandle skatt på sekundær- og fritidsbolig med annen kapital. Vi viser at det for skatteordninger som favoriserer sekundær- og fritidsbolig sammenlignet med andre investeringsobjekter, er mulig å øke skatten uten at det rammer primærbolig. Skattene vi ser på er formuesskatten, gevinstskatt og rentefradrag. For formuesskatten undersøker vi tre endringer. Vi beregner virkningene av å innføre verdsettelsesrabatt også på gjelda på fritidsboliger i beregning av formuesskatten, slik at skattegrunnlaget øker. Vi undersøker virkningene av å fjerne verdsettelsesrabatten for sekundær- og fritidsboliger, slik at formuesverdiene det skattes av tilsvarer 100 prosent av markedsverdien. Vi vurderer også en mellomløsning hvor verdsettelsesrabatten beholdes, men rabatten reduseres til samme sats som for aksjer. For gevinstbeskatning ser vi på virkninger av å oppheve unntaket fra gevinstskatt for fritidsboliger eid (og brukt) i fem år eller mer. For rentefradraget undersøker vi virkningene av å fjerne skattefradrag for rentekostnader fra gjeld tilknyttet sekundær- og fritidsboliger. Det siste tiltaket vi ser på, er å innføre et «rentefradrag» for leietakere, slik at de får fradrag i alminnelig inntekt for leiekostnader. Av de seks tiltakene, bidrar fem til økt proveny, og ett til redusert proveny, «fradrag for leiekostnader» for leietakere.

Opphevelse av rentefradrag for sekundærboliger og fritidsboliger vil trolig ha størst provenyeffekt. Også opphevelse av rabattene i formuesskatten for fritidsboliger og sekundærboliger gir betydelig provenyvirkning. Opphevelse av fritak for gevinstbeskatning ved salg av fritidsbolig kan få stor provenyvirkning, men er kritisk avhengig av hvor lang gjennomsnittlig eiertid er og hvor mange fritidsboliger som vil bli omsatt. Skatteøkningene varierer mellom litt over og litt under en milliard for hvert av disse tiltakene, noe som er om lag samme størrelsesorden som å innføre skattefradrag for leieutgifter.

Hele rapporten kan lastes ned her: R8-2021 Provenyeffekter av økt skatt på sekundær- og fritidsbolig

Ulike budsjettmodeller til langtidsplan for forskning og høyere utdanning

SØA har utarbeidet et notat for Forskningsrådet. I notatet drøfter vi implikasjoner av ulike budsjettmodeller til bruk i langtidsplan for forskning og høyere utdanning. Budsjettmodellene som omtales er:

  • O: Langtidsplaner uten budsjettmessige angivelser

  • A: Langtidsplaner med bruk av opptrappingsplaner (uten konkretisering av ev. kutt)

  • B: Langtidsplaner med bruk av opptrappingsplaner med konkretisering av kutt

  • C: Langtidsplan med angivelse av et helhetlig investeringsbudsjett

Vi vurderer modell A som den mest fleksible modellen, men risikoen er at modellen kan virke lite retningsgivende. Det er en risiko for at den endelige virkemiddelbruken kan bli annerledes enn tiltenkt. Modell A og B ansees som best egnet for å balansere behovet for forutsigbarhet med behovet for fleksibilitet. Dersom langtidsplanen skal gi endringer og reelle prioriteringer, bør opptrappingsplanene ledsages av en påpekning hvordan satsingene skal finansieres. Slik kan langtidsplanen være et verktøy for forventningsavstemning og raskere tilpasning også på områder der bevilgningene skal trappes ned. Modell B framstår som den modellen som legger den beste rammen rundt dette. Modell C fremstår som en egnet modell for store og strategiske satsinger. Det å «kaste alle baller opp i luften» kan være en hensiktsmessig tilnærming som bakgrunn for et større reformarbeid (eksempelvis med 10-20 års intervaller), men vurderes som mindre hensiktsmessig å gjøre hvert 4. år. Modellen vil medføre betydelig usikkerhet for sektoren og være mer krevende å utarbeide.

Hele notatet kan lastes ned her: N13-2021 Budsjettmodeller langtidsplan for forskning og høyere utdanning

Sluttrapport for følgeevalueringen av opptrappingsplanen for rusfeltet

Fafo, SØA og Ipsos har lansert siste rapport i forbindelse med evalueringen av opptrappingsplanen for rusfeltet.

Opptrappingplanen ble vedtatt i Stortinget i april 2016 og var virket fram til og med 2020. I 2017 fikk Fafo sammen med Samfunnsøkonomisk analyse og Ipsos i oppdrag fra Helsedirektoratet å evaluere opptrappingsplanen. Evalueringen er basert på et bredt spekter av datainnhentingsmetoder herunder intervju, erfaringssamlinger, case-studier samt et omfattende indikatorsett bestående av kvantitative data. I perioden er det gitt ut årlige statusrapporter.

I sluttrapporten viser vi at det på mange områder har vært en betydelig utvikling på rusfeltet i perioden. Vi har sett mer brukerorientering i tjenestene, lavere terskel og større tilgang til tjenester. Samtidig er det store kommunale variasjoner, og på noen områder er det fortsatt store utfordringer. Resultatrapporten har derfor fått tittelen «Et tjenesteområde i utvikling». 

Sluttrapport i kort og lang form, web-lansering og tidligere rapporter er tilgjengelig her.

Evaluering av ordningen med allmenngjøring av tariffavtaler

SØA har evaluert ordningen med allmenngjøring av tariffavtaler på oppdrag for ASD. Allmenngjøring er først og fremst et virkemiddel for å hindre sosial dumping og uheldig konkurransevridning i det norske arbeidsmarkedet. Allmenngjøring innebærer at de deler av en tariffavtale som regulerer arbeidstakeres lønns- og arbeidsvilkår i et bestemt område av arbeidsmarkedet gjøres gjeldende for alle arbeidstakere i området, også de som i utgangspunktet ikke er bundet av tariffavtalen.

Evalueringen viser at ordningen fungerer etter hensikten. Spørreundersøkelse og intervju viser at partene er godt fornøyde, og det har framkommet få konkrete forslag til forbedringer. Framskrivninger for arbeidsmarkedet tilsier et betydelig behov for arbeidskraft fra utlandet også framover. Begrunnelsen for allmenngjøring vil derfor ventelig fortsatt være til stede. Vi anbefaler derfor at loven videreføres.

Vi foreslår heller ikke større endringer. Dette innebærer også at vi ikke ser det som noe alternativ med løsninger som minstelønn for alle eller alternativer til tariffavtaler, som kan svekke trepartssamarbeidet. Evalueringen har likefult synliggjort enkelte sider ved ordningen som kan forbedre dens virkemåte. Vi foreslår noen justeringer innenfor følgende områder: 1) Begrepsavklaringer og system for avklaring ved tolkningstvil, 2) bedre informasjon, 3) flere tilsyn, 4) bedre system for å følge opp påseplikten og 5) strengere sanksjoner.

Hele rapporten kan lastes ned her: R13-2021 Evaluering av ordningen med allmenngjøring av tariffavtaler

Foto: Unsplash/Kenrick Mills

Kjennetegn ved regioner som vokser

Bypakke Grenland har gitt SØA i oppdrag å oppsummere hva økonomisk litteratur om byvekst sier kjennetegner byer som vokser, og gi anbefalinger for byutvikling i Grenland. Klikk her for å lese hele rapporten.

Rapporten framhever blant annet at: Kunnskapsbaserte næringer og helse- og omsorgstjenester vil vokse mest de kommende årene. Konkurransen om å tiltrekke seg unge voksne blir hardere. Det er avgjørende at byene i Grenland klarer å tiltrekke seg både kunnskapsbaserte virksomheter og unge voksne. Boliger og tilrettelegging for næringsetablering i sentrum blir særlig viktig for å være attraktiv for både publikumsrettede virksomheter generelt og kunnskapsbaserte virksomheter spesielt.

Grenland har sterke industrielle tyngdepunkter og spisskompetanse. Investeringer knyttet til det grønne skiftet gir vekstmuligheter for Grenland. Nye industrietableringer vil naturlig lokaliseres utenfor sentrum, mens sentrumsområdene kan være mer aktuelle for tilknyttede tjenestevirksomheter.

Framkommelighet blir viktig, både til sentrum, innad i sentrum og mellom Skien og Porsgrunn sentrum.

Foto: Dag Jensen

Kartlegging av mangelen på fastleger og sykehusleger i psykiatrien

For å sikre et godt helsetilbud der folk bor og for unngå en overbelastning i spesialisthelsetjenesten er det avgjørende å ha en fastlegeordning som fungerer. Samfunnsøkonomisk er psykiske lidelser knyttet til de største kostnadene, sammenlignet med andre sykdommer, særlig på grunn av tapt arbeidsdeltakelse og helse. Mer tilgjengelig psykisk helsehjelp er blant de områdene som flest mener regjeringen bør prioritere, og som utpeker seg som viktig valgkampsak ved kommende stortingsvalg. Mange pasienter med psykiske lidelser har behov for et sammensatt behandlingsopplegg fordi de har komplekse problemstillinger. Derfor er det vesentlig å sikre rekruttering av riktig kompetanse, og at spesialistene brukes på en bærekraftig måte.

På oppdrag for Legeforeningen har Samfunnsøkonomisk analyse (SØA) kartlagt mangelen på fastleger og sykehusleger i psykiatrien, og årsaker til rekrutteringsutfordringene. Så langt det er mulig skilles det eksplisitt mellom kapasitetsutfordringer i tjenestene, og utfordringer med å rekruttere personell innenfor gjeldende kapasitetsrammer. Klikk her for å lese hele rapporten.

Overordnet indikerer våre funn at det er store utfordringer knyttet til mangel og rekrutteringen for både fastleger og sykehusleger i psykiatrien. Det er flere som rapporterer om utfordringer knyttet til rekruttering innen psykiatrien, sammenlignet med for fastlegene. Imidlertid er det flere kommuner som opplever at utfordringene har blitt større de siste tre årene. Dette kan indikere at rekrutteringsutfordringene når det gjelder fastlegene er økende, mens for psykiatrien har situasjonen vært presset i lengere tid.

Sentrale årsaker til utfordringene er endringer i befolkningens behov for og forventninger til disse helsetjenestene, samt rammevilkår som påvirker legenes ansvarsområder og arbeidsmengde.

I analysen kartlegges også forslag til løsninger for å bedre rekrutteringssituasjonen. På én side er forslagene knyttet til å gjøre det mer attraktivt for unge leger å bli fastlege eller sykehuslege i psykiatri. Andre forslag er knyttet til å sikre tilstrekkelig antall utdanningsplasser og stillinger for å dekke behovene.

Rekrutteringsutfordringene og mangelen på fastleger er stor og økende

Ved inngangen til 2021 var det registrert totalt 5 133 fastlegelister i Norge. I utgangspunktet skal alle fastlegelister være knyttet til en fast lege, med fastlegeansvar for innbyggerne på listene. 182 av fastlegelistene manglet imidlertid fast tilknyttet lege ved inngangen av 2021. Totalt står 110 000 innbyggere på lister uten fast lege.

Vår undersøkelse tyder på at det er store og økende utfordringer knyttet til fastlegesituasjonen i kommunene. 30 prosent av kommunene oppgir at de mangler og opplever store utfordringer med å rekruttere fastleger. Ytterligere 47 prosent svarer at de rekrutterer greit nå, men merker utfordringer.

Spørreundersøkelsen viser at kommunene vurderer et behov for rundt 230 nye avtalehjemler, for å tilby befolkningen en fastlegetjeneste av tilstrekkelig god kvalitet. Behovet for flere fastlegehjemler kan tolkes som en kapasitetsutfordring i ordningen. Rekrutteringsutfordringene er særlig knyttet til fastlegeyrkets attraktivitet som valg av karrierevei. Dette gjenspeiles blant annet i en betydelig økning i antall fastlegelister uten fast tilknyttet lege.

Hele 42 prosent av våre respondenter opplever at rekrutteringsutfordringene har blitt større de siste tre årene. Kun 7 prosent svarer at de har blitt mindre. Sammenlignet med kartleggingen av fastlegesituasjonen i 2019 er det 64 prosent flere kommuner som opplever store problemer med å rekruttere og mangler fastleger. Det særlig de mindre sentrale kommunene som oppgir å i stor grad ha utfordringer med å rekruttere fastleger. Flere av intervjuobjektene forteller om store utfordringer med å fylle ledige hjemler. Dette gjelder særlig i usentrale kommuner, men intervjuene avdekker at det i stadig større grad også gjelder for mer sentrale områder.

Blant kommunene som oppgir rekrutteringsutfordringer er ubesatte hjemler, økt arbeidspress for øvrige fastleger i kommunen og lavere stabilitet blant fastlegene de konsekvensene flest opplever.

Halvparten av kommunene har benyttet vikarbyråer for å dekke behovet for fastleger i løpet av de siste tre årene.  En vesentlig andel av respondentene skriver at bruk av vikarer er både kostbart og reduserer tjenestekvaliteten for pasientene, fordi kontinuiteten i tjenesten svekkes. Det er også en utfordring at vikarer ofte er mindre kvalifiserte enn fastlegene, for eksempel dersom det benyttes leger som venter på LIS-tjeneste som vikar.

Årsakene til utfordringene som oftest trekkes fram i intervjuer og spørreundersøkelsen, er at arbeidsmengden er stor og at å investere i fastlegepraksis vurderes som risikabelt eller lite attraktivt. Det er også en relativt stor andel som peker på geografisk beliggenhet og små fagmiljø som utfordringer.

En konsekvens av utviklingen i fastlegeordningen er at stadig flere fastleger vurderer å forlate yrket. Opprettholdelse av dagens fastlegetilbud avhenger av at tilstrekkelig mange unge leger ønsker å bli fastlege. I vår undersøkelse svarer 43 prosent av kommunene at en utfordring knyttet til rekruttering er at for få velger å spesialisere seg i allmennmedisin.

Selv om utfordringene til en viss grad er forsterket av pandemien, har mange av de vært gjeldende i flere år. For å håndtere presset fastlegeordningen står overfor, er det behov for tiltak målrettet mot de gjeldende utfordringene. Det er særlig tiltak knyttet til økonomi og arbeidsbelastning flest mener kan bedre rekrutteringssituasjonen. Seks av ti mener at å redusere arbeidsbelastningen vil bidra til å bedre rekrutteringssituasjonen. Dette er forslaget med høyest oppslutning i undersøkelsen, som også er gjenspeilet i tidligere undersøkelser om fastlegenes tidsbruk. Videre mener over halvparten prosent at å opprette flere hjemler, styrke ordningen økonomisk og å øke muligheten for fastlønn ved oppstart som ny fastlege er hensiktsmessige tiltak for å bedre rekrutteringssituasjonen. I intervjuer er det også flere som har pekt på et behov for å justere ned normtallet som definerer omfanget av et legeårsverk.

Det store flertallet sykehus opplever utfordringer med rekruttering og mangel på psykiatere

Det har vært et økende behov for psykisk behandling de siste årene, med en stor økning spesielt i etterspørsel etter behandling ved de polikliniske avdelingene. Psykisk helsevern står overfor de samme rekrutteringsutfordringene som helsetjenesten for øvrig, men utfordringene forsterkes av den desentraliserte plasseringen av enheter innen psykisk helsevern.

Også blant sykehuslegene innen psykiatri er utfordringene knyttet til både kapasitet, i antall avsatte stillinger, og rekruttering til stillingene. Overordnet virker mangelen på kandidater som kan fylle stillingene som allerede er opprettet å være hovedutfordringen. Tilgangen til spesialister i psykiatri er begrenset på nasjonalt nivå, og dette gir særlige rekrutteringsutfordringer i distriktene.

Halvparten av lederne ved sykehusenheter i psykiatri svarer at de mangler og opplever store utfordringer med å rekruttere psykiatere til sin enhet. Ytterligere nesten 40 prosent svarer at de rekrutterer greit nå, men merker utfordringer. Kun 11 prosent opplever å ikke mangle psykiatere og rekrutterer uproblematisk.

I spørreundersøkelsen svarer totalt 66 prosent av respondentene at det er behov for flere psykiaterstillinger ved sin enhet for å gi helsetjenester med god kvalitet. Andelen er høy for alle regionene, men høyest i Helse Nord, der nesten 80 prosent av enhetslederne svarer at det er behov for flere stillinger.

De lederne som svarer det bør opprettes flere stillinger, oppgir at det totalt er behov for 149 ekstra psykiater-stillinger i landet samlet. Dette er et nedre anslag, ettersom ikke alle enheter har besvart spørreundersøkelsen. På grunn av manglende datagrunnlag har det ikke vært mulig å bruke undersøkelsen til å konstruere et sikkert anslag for den samlede mangelen på stillinger for alle psykiatriske enheter i landet.

Over 80 prosent av respondentene i undersøkelsen har i stor eller noen grad opplevd utfordringer med å rekruttere psykiatere til stillinger innen psykisk helsevern det siste året. Utfordringene virker å være størst for Helse Nord og Helse Midt-Norge.

Flertallet av intervjuobjektene forteller at det har blitt opprettet flere stillinger de siste årene for å redusere arbeidspresset blant psykiaterne. Flere har imidlertid ikke lykkes i å fylle stillingene. En blanding av at det utdannes for få innen psykiatri og at for få unge leger ønsker å bli psykiatere ved sykehus pekes på som sentrale årsaker til at stillingene ikke blir bemannet.

Over halvparten av respondentene i spørreundersøkelsen svarer at utfordringen med å rekruttere har ført til ubesatte stillinger. Totalt rapporterer respondentene om 133 ubesatte stillinger, og 40 stillinger som er besatt av vikar. Utfordringen virker å være særlig stor blant de mindre enhetene. De ubemannende stillingene antas i hovedsak å komme i tillegg til behovet for ekstra stillingene det er rapportert om. Totalt tilsier dette en rapportert mangel på 282 sykehusleger innen psykiatri fra spørreundersøkelsen.

I overkant av halvparten svarer at de benytter vikarer for å dekke behovet for å psykiatere. Andelen er høyest i Helse Nord, med 75 prosent. Intervjuobjektene erfarer at mange vikarer kun blir værende i korte perioder. Flere trekker også fram at bruk av vikarer er langt dyrere enn fast ansatte, og at det svekker kvaliteten på tjenestene. Omfattende bruk av vikarer gjør også den faglige utviklingen ved enheten dårligere.

Selv om flertallet av respondentene svarer at det i stor grad er utfordrende å rekruttere psykiatere, er det et betydelig mindretall som opplever at rekrutteringsutfordringene har blitt større de siste tre årene. Dette kan indikere at arbeidspresset innen psykisk helsevern har vært for stort i flere år, altså at rekrutteringsutfordringene ikke er nye. Ifølge Helsedirektoratet beskriver alle de regionale helseforetakene, med unntak av Helse Vest, et behov for å rette strategisk oppmerksomhet mot psykiatrien.

Intervjuene og spørreundersøkelsen peker på både økonomiske, faglige og organisatoriske forhold som påvirker antall som spesialiserer seg innen psykiatri og sykehusenes evne til å rekruttere disse.

Desentraliserte, og ofte små enheter, gjør det mer utfordrende å rekruttere til psykisk helsevern enn somatikken. Små fagmiljøer er mer sårbare for endringer i bemanningssituasjonen, og er en mulig kilde til større arbeidspress på den enkelte lege. Særlig unge leger har også behov for forutsigbarhet og tilstrekkelig veiledning og samarbeid, som kan bli mer sårbart i mindre fagmiljøer. Det kan også være til hinder for tilrettelegging av faglig utvikling blant legene.

De økonomiske forholdene er særlig knyttet til at det er tilstrekkelig kapasitet i enhetene, slik at psykiaterne får tid til å gi pasientene god helsehjelp. Dette må også tas hensyn til ved utforming av pakkeforløp for psykisk helsevern, som påvirker arbeidsoppgaver og ansvarsområder for psykiaterne.

Å øke spesialiseringens attraktivitet blir i flere intervjuer vurdert som det viktigste tiltaket. Dette innebærer blant annet at politikere og ledere i helseforetakene fremmer arbeidet som gjøres innen psykisk helsevern i sykehusene. Videre har flere pekt på at rotering innen psykiatri i større grad bør være en del LIS1, for å gi studenter bedre innblikk i spesialiseringen. Det trekkes også fram som viktig å opprette større fagmiljø og styrke mulighetene for faglig utvikling.

Omfanget av LIS-stillinger er viktig for framtidens tilbud av leger

For å imøtekomme behovene for både flere fastleger og psykiatere er det sentralt at det utdannes flere leger. 25 og 19 prosent av respondentene innen henholdsvis kommunene og psykiatrien mener at det er behov for flere LIS1-stillinger. Videre peker 42 prosent av lederne for psykiatriske enheter og 39 av kommunerepresentantene på at det er behov for henholdsvis å opprette flere LIS3-stillinger og opprette flere ALIS-avtaler.

Basert på SSBs tidligere framskrivinger av utviklingen i behovet for fastlegeårsverk og legeårsverk i psykiatrien, våre anslag for fastleger og leger med spesialisering i psykiatri som går av med alderspensjon og den estimerte mangelen på de to yrkesgruppene er det mulig å anslå et samlet behov for nye spesialister i årene framover. Beregningene er forbundet med usikkerhet, men gir en indikasjon på forholdet mellom behovene og tilgangen på disse legene.

Samlet sett tilsier beregningene et behov for om lag 3 600 nye fastleger fram mot 2035. Det tilsvarer om lag 260 nye hvert år. Til sammenligning har antall fastlegehjemler økt med rundt 100 hjemler i året over de siste årene.

Med samme beregning for leger med spesialisering i psykiatri, anslås det et samlet behov for 1 400 personer fram mot 2035. Det tilsvarer et årlig behov på rundt 100 leger. Til sammenligning har det i gjennomsnitt vært gitt om lag 100 nye spesialistgodkjenninger innen psykiatri som arbeider i helse- og sosialnæringene de siste årene.

Det virker å være omtrent samsvar mellom behovet for og antallet spesialistgodkjenninger innen psykiatri de siste årene. Det er likevel verdt å bemerke at vår anslåtte mangel på sykehusleger i psykiatri kun omfatter det som er rapportert i spørreundersøkelsen, og er derfor et nedre anslag. Dermed vurderes det som sannsynlig at behovet for sykehusleger i psykiatrien i realiteten overstiger tilbudet som følger av dagens nivå for årlige godkjente spesialister. Videre er det slik at disse spesialistene kan arbeide i ulike funksjoner. Det bør derfor rettes spesifikk oppmerksomhet mot å rekruttere disse spesialistene til stillinger og oppgaver der det er udekkede behov.

For fastlegeordningen indikerer beregningene at det er behov for å øke tilgangen på fastleger betydelig, sammenlignet med utviklingen de seneste årene. Dette gjenspeiler både mangelen på fastleger kommunene opplever i dag, men også økte behov for kommunale helsetjenester i årene framover.

Både i litteratur, intervju og i spørreundersøkelsen har det blitt foreslått flere tiltak for å sikre stabiliteten for leger i framtiden gjennom. Overordnet er tiltakene knyttet til å sikre at det er nok spesialiseringstillinger for å sikre behovet framover, og at disse stillingene får nok søkere som fullfører spesialiseringen. Mens antallet stillinger i hovedsak er knyttet til politiske satsninger på feltene, er det yrkenes arbeidsforhold og krav til rekruttering som sannsynligvis vil å størst påvirkning på gjennomføringen. Det holder altså ikke at det er et samsvar mellom antallet studieplasser og behovet, dersom stadig færre ønsker å gjennomføre spesialisering innen allmennmedisin eller psykiatri.

Kartlegging av struktur og samarbeid på norsk forskning på miljøvennlig energi

På oppdrag fra Norges Forskningsråd har SØA og Asplan Viak kartlagt strukturen på norsk forsking på miljøvennlig energi, og hvordan denne har utviklet seg siden 2008. Kartleggingen er basert på prosjektdata fra Forskningsrådet og intervjuer med sentrale forskere og andre aktører innenfor miljøvennlig energi.

Gjennom forskningsprogrammene RENERGI/ENERGIX, CLIMIT og FME (Forskningssentrene for miljøvennlig energi) har Forskningsrådet bidratt til å bygge stabile samarbeidsrelasjoner mellom forskningsinstitusjoner, næringsliv og andre aktører innenfor miljøvennlig energi. Det er spesielt FME-ene som gjennom langsiktighet og krav om tverrfaglighet og brukerpartnere har bidratt til dette. Samarbeid etablert i et FME er tatt med videre i enkeltprosjekter finansiert i RENERGI/ENERGIX eller CLIMIT, samtidig som enkeltprosjekter har vært med på å etablere samarbeid som har blitt tatt videre i et FME. Slik sett har virkemidlene virket gjensidig forsterkende.

Klikk her for å lese hele rapporten.

Scenarioer for framtidens kultursektor

I rapporten Scenarioer for framtidens kultursektor drøftes sentrale drivkrefter som er ventet å påvirke kultursektoren framover. Kombinasjonen av to utvalgte drivkrefter; økonomisk utvikling, og samfunnets aksept for kollektive løsninger har gitt opphav til fire scenariofortellinger for hvordan kultursektoren i Norge kan se ut om 15 år. Du kan lese de fire scenariofortellingene LykkelandStjernekampVestavind og Himmelblå i rapporten.

 Scenariofortellingene er utarbeidet i samarbeid med Kulturrådet og aktører fra norsk kultursektor. I stedet for et lanseringsseminar har Kulturrådet laget en lanseringsfilm. Her møter du Yngve Slettholm (direktør i Kopinor), Trude Gomnæs Ugelstad (kunstnerisk direktør Sørlandets kunstmuseum og leder Utvalget for Statens kunstnerstipend), Pouria Ruhi (gründer, bl.a. for billettselskapet LastCall) og Sandra Márjá West (festivalsjef for Riddu Riđđu og sametingspolitiker), som forteller oss hvordan det er å være kunstner, publikum, festivalsjef, gründer og museumsdirektør i de fire scenariofortellingene.

 Klikk her for å se lanseringsfilmen og her for Kulturrådets omtale av scenarioene.  

Illustrasjoner: Sunniva Sunde Krogseth