Næringsutvikling i Ullensaker kommune

På oppdrag fra Ullensaker kommune har SØA analysert dagens næringsstruktur, sannsynlig sysselsettingsutvikling fram mot 2030 og økonomiske ringvirkninger av å etablere en universitetscampus i kommunen. Klikk her for å lese hele rapporten.

Få, om noen, kommuner er så sterkt påvirket av koronapandemien som Ullensaker. Ullensaker er vertskommune for landets hovedflyplass, Oslo Lufthavn Gardermoen. Fire av ti sysselsatte i kommunen er knyttet til flyplassrelaterte aktiviteter. Koronapandemien og tilhørende smittevernstiltak har siden mars 2020 gitt en kraftig nedgang i flytrafikken, som i sin tur har medført en rekordhøy arbeidsledighet i kommunen.

I lys av utfordringene kommunen står overfor på kort og lang sikt, ble det i 2020 vedtatt at næringsutvikling er ett av tre satsningsområder i kommuneplanens samfunnsdel. Målet er et konkurransedyktig og mer variert arbeidsmarked i kommunen. Det vil også resultere i et lokalsamfunn som er mer robust for konjunkturendringer i næringslivet.

For å forstå hvordan næringslivet i Ullensaker mest sannsynlig vil utvikle seg i årene framover har Ullensaker kommune bedt om en analyse av framtidig næringsutvikling i kommunen. Kommunen har også et ønske om å få analysert ringvirkninger av en eventuell lokalisering av en campus for høyere utdanning i kommunen. I denne rapporten analyseres begge disse problemstillingene.

Dagens næringsstruktur er påvirket av Oslo Lufthavn og kommunens geografiske fortrinn

Ullensaker har en distinkt annen næringsstruktur enn de fleste kommuner, både i regionen og i landet. Hovedforskjellen er knyttet til aktiviteten på Oslo Lufthavn Gardermoen, landets hovedflyplass og største arbeidsplass. Kommunen har siden etableringen av hovedflyplassen i 1998 hatt en markant vekst i flyplassrelaterte virksomheter, inkludert virksomheter som leverer produkter tilpasset flyplassens aktiviteter, som konferansehoteller, lager og logistikk.  

I 2019 var det til sammen 27 500 sysselsatte med arbeidssted i Ullensaker kommune. 11 600 var ifølge våre beregninger, sysselsatte ved og rundt Oslo Lufthavn i 2019. Det tilsvarer over 40 prosent av kommunens sysselsatte.

Det siste tiåret har sysselsettingen i kommunen økt med 2,1 prosent i året. Sysselsettingsveksten har vært mer enn tre ganger så høy som for landet samlet sett. Den høye sysselsettingsveksten understreker at Ullensaker, i tillegg til å være et attraktivt bosted, er attraktivt for næringslivet.

Også befolkningsveksten har vært høy i Ullensaker. De siste 20 årene har kommunene hatt den raskeste befolkningsveksten i landet. Høy befolkningsvekst har lagt til rette for at flere typer næringsvirksomhet finner kommunen attraktiv. Det gjelder både virksomheter som leverer tjenester til en voksende lokalbefolkning og som kan trekke på kompetanse hos en stadig mer variert befolkning. Det er ofte en selvforsterkende dynamikk mellom bosetting og næringsliv. Flere bosatte resulterer i en større og mer variert arbeidsstyrke for arbeidsgivere, samtidig som flere arbeidsplasser gjør en region mer attraktiv for ny bosetting.

Samlet sett jobber nærmere 40 prosent av de sysselsatte med arbeidssted i Ullensaker kommune i næringer som produserer vare og tjenester som kan handles over lange avstander (basisnæringer). For landet som helhet utgjorde i de samme næringene er 26 prosent. Basisnæringene omfatter primærnæringene og industrien, samt teknologiske tjenester og reiseliv. Disse næringene kjennetagens av at etterspørselen drives av forhold utenfor en region og et land. Flyplassrelaterte næringer utgjør størsteparten av basisnæringene i kommunen.

Sammenlignet med landet for øvrig, utgjør primærnæringene og vareproduserende industri en liten andel av sysselsettingen i Ullensaker. Det er likevel mange jordbruksprodusenter i Ullensaker, også tilhørende næringsmiddelindustri. I tillegg er Ullensaker vertskap for leverandører til bygge- og anleggsnæringen, som leverer både tre- og steinbaserte produkter.

I tillegg har Ullensaker mange sysselsatte innenfor transport- og logistikkvirksomheter utenfor flyplassen. Dette er virksomheter som leverer varer til andre regioner på Østlandet. Kommunen er også vertskap for sykehuset til Landsforeningen for hjerte- og lungesyke (LHL). Kommunen har mindre tilstedeværelse av kunnskapsnæringer som IKT og faglig, vitenskapelig og teknisk tjenesteyting enn gjennomsnittet for landet.

Lokalnæringer, som husholdningsrettede tjenester og kommunal tjenesteproduksjon, har lavere andel av samlet sysselsetting enn i landet som helhet. Det gjelder også når vi ser bort fra sysselsetting på flyplassen. Hovedårsaken er lavere andel sysselsatte innenfor helse- og omsorg, men også innen offentlig administrasjon er det færre sysselsatte enn gjennomsnittet for landet. Sysselsettingen innen varehandel (som også er en lokalnæring) er imidlertid høyere som følge av at Jessheim fungerer som et handelssentrum for kommunene på Øvre Romerike. Samlet hadde Ullensaker i 2019 om lag like mange sysselsatte i lokalnæringer som i flyplassrelaterte næringer.

Næringsutviklingen framover drives hovedsakelig bosettingen i kommunen

Fram til pandemiåret 2020 pekte de fleste indikatorene for utviklingen i Ullensaker oppover. Som for resten av verden, har utbruddet av koronapandemien snudd hverdagen på hodet for Ullensaker kommune. Begrensninger i spesielt reiseaktivitet har medført rekordhøy ledighet i Ullensaker i 2020. Etter hvert vil vaksinering og annet gjøre at smitteverntiltakene vil opphøre. Det er likevel ikke opplagt at flyplassrelatert sysselsetting med en gang kommer tilbake til samme nivå. Reisevaner kan ha blitt endret gjennom pandemien. Bruken av digitale møter kan også ha redusert behovet for arbeidsreiser og fysiske møter.

For å framskrive sannsynlig sysselsettingsutvikling i Ullensaker har vi tatt innover oss det vi kan anta er konsekvenser av pandemien. Vi benytter Samfunnsøkonomisk analyse sin nærings- og kompetansemodell (SØNK) som grunnlag for framskrivning av næringsaktivitetene i kommunen. Modellen benytter data fra SSBs registerbaserte sysselsettingsstatistikk, for sysselsatte med arbeidssted i Ullensaker kommune. De sysselsatte fordeles på 15 næringsgrupper. Modellen framskriver sysselsettingsutviklingen i hver enkelt næringsgruppe, med utgangspunkt i at de siste årenes utvikling fortsetter, men hvor vi tar hensyn til de brudd som følger av spesielt pandemiens påvirkning av etterspørselen etter flyplasstjenester. Vi har benyttet internasjonale prognoser for flytrafikk i beregningene. Vi har også tatt hensyn til hvordan byggeaktivitet og veksten i innbyggertall vil påvirke næringsutviklingen.

Prognoser fra International Air Transport Association (IATA) tilsier at reiseaktiviteten først i 2024 vil være tilbake på samme nivå som i 2019. Vi legger til grunn om lag samme sysselsettingsutvikling for direkte flyrelaterte virksomheter. Men den betydelige aktiviteten innenfor hoteller vil neppe komme tilbake til samme nivå. Hotellnæringen er særlig berørt av en forventet permanent nedgang i antall arbeidsreiser, blant annet som følge av økt bruk av digitale arbeidsmøter.

Hovedtyngden av næringsaktiviteten utenom flyplassen er lokalnæringer. Utviklingen i disse drives primært av lokale befolkningens konsum og preferanser. I årene framover er det lokalnæringene som vil bidra mest til sysselsettingsvekst. Et økende befolkningsgrunnlag bidrar til vekst i næringer som produserer tjenester befolkningen etterspør. Dette inkluderer servering, men også kulturelle og andre personrettede tjenester. I begge disse næringsgruppene legges det i framskrivingene til grunn at sysselsettingsutviklingen skjer i tråd med befolkningsutviklingen i kommunen. Samlet anslår vi at sysselsettingen i Ullensaker først i 2027 når samme nivå som i 2019.

Etablering av campus under OsloMet kan bli en viktig impuls til ny vekst i Ullensaker

Framtidig utvikling i Ullensaker kan få en ny retning om kommunen blir vertskap for helt nye virksomheter. Etablering av et studiested for høyere utdanning vil være en slik mulighet. Kommunen er godt posisjonert for å kunne bli et studiested for høyere utdanningsinstitusjoner. Jessheim som kommunens sentrum er kompakt, med en blanding av ny og gammel bebyggelse og sentrumsfunksjoner som framstår som attraktive for studenter. Kommunen har arealer og bygg som egner seg for rask etablering og nybygging av en universitetscampus, samt at kommunen har mulighet til meget raske reguleringsendringer. Fordi Universitetsstyret for OsloMet har vedtatt at universitetet skal videreutvikles med en to-campusløsning, med fullverdige campuser i Oslo og på Romerike, er det en reell mulighet for at en campus lokaliseres til Jessheim.

I denne rapporten har vi gjennomført en ringvirkningsanalyse av hva en slik etablering av en universitetscampus vil innebære av ringvirkninger. Vårt anslag er at en etablering på linje med OsloMets avdeling på Kjeller vil innebære mellom 430 og 500 ekstra sysselsatte, som følge av direkte og indirekte virkninger. I tillegg kan en universitetsetablering innebære etablering av nye kunnskapsbaserte virksomheter, denne effekten er det imidlertid ikke mulig å beregne omfanget av. I de nærmeste årene vil også særlig bygge- og anleggsvirksomhet i forbindelse med en eventuell etablering motvirke sysselsettingsnedgangen i kommunen. Disse virkningene er imidlertid ikke beregnet.

Samlet vil en universitetsetablering klart motvirke den vedvarende lave sysselsettingsutviklingen de nærmeste årene.  Mer enn en tallmessig motvirkning, vil en etablering av et studiested for høyere utdanning i Jessheim representere en endring i sammensetningen av sysselsettingen i Ullensaker. Dersom det skjer, vil Jessheims attraktivitet for kunnskapsbasert næringsliv styrkes, og Ullensakers næringsliv vil både bli mer variert og robust.

Figur 1 oppsummerer vårt anslag for den mest sannsynlige framskrivningen av sysselsettingsutviklingen i ulike næringer i Ullensaker. Vi har i framskrivningene tatt utgangspunkt i sysselsatte i detaljerte næringer ved utgangen av 2019, vurdert sannsynlige endringer i flyplassrelaterte næringer, befolkningsveksten i kommunen og videreført utviklingstrender som har vært gjeldene for ulike næringer de siste fem årene. De anslåtte direkte og indirekte virkningene av Oslo Mets etablering er lagt inn i tillegg til den framskrevne referansebanen for sysselsettingsutviklingen.

Figur 1 Framskrevet antall sysselsatte med arbeidssted i Ullensaker kommune, fordelt på næringsgruppe

Figur - Sysselsetting Ullensaker.png

God forvaltning av tilretteleggerrollen styrker kommunens attraktivitet for næringslivet

Når det kommer til næringsutvikling, har norske kommuner i hovedsak en tilretteleggerrolle. Det fremste virkemiddelet i kommunenes næringspolitikk er tilrettelegging gjennom kommuneplanen. For kommuner som aktivt legger til rette for næringsutvikling, kan kommuneplanen sikre både forutsigbarhet, åpenhet og effektive etableringsprosesser. For å understøtte framtidig næringsutvikling, må kommunen forvalte sin plan- og arealmyndighet på en god måte. Tidligere undersøkelser viser også at dialog med relevante aktører og investorer i kommunen er viktig, fordi større investeringer normalt har behov for at grunneiere, utbyggere, investorer og nyetablerere spiller på lag.

Basert på kjennetegn ved dagens næringsstruktur og kommunen ellers, er det særlig tre faktorer som peker seg ut som Ullensakers næringsmessige fortrinn. De to første er knyttet til Oslo Lufthavn og kommunens geografi, som er grunnlag for store deler av dagens næringsstruktur i Ullensaker. Det tredje fortrinnet er knyttet til Jessheim by og dens sentrumsfunksjoner.

I det kunnskapsbaserte næringslivet er tilgangen på arbeidskraft med relevant kompetanse blant de viktigste regionale fortrinnene. Denne type virksomheter etableres derfor normalt i sentrale områder, der et stort antall arbeidstakere foretrekker å bo eller jobbe. Videreutvikling av det definerte bysentrumet i Jessheim vil bidra til å styrke effektene av å etablere en universitetscampus, men også styrke kommunens attraktivitet for kunnskapsintensive virksomheter mer generelt.

Foto: Dronegutta.