Meny
Tilbake til publikasjoner

Kartlegging av kjennetegn ved varebilsegmentet og konkurranseflaten mot øvrig godstransport på vei

  • R.27
  • Publisert 2020
  • For Arbeidstilsynet

SØA og Fafo har kartlagt kjennetegn ved varebilsegmentet og konkurranseflater mot tilbydere av godstransport med kjøretøy med tillatt totalvekt over 3,5 tonn. Få krav til formell kompetanse og relativt lavt lønnsnivå gjør varebilsegmentet til en mulig inngangsport til arbeidslivet, samtidig som at arbeidstakere med få andre muligheter lettere utnyttes.

Kontaktpersoner: Marte Marie Frisell

Det er utfordringer knyttet til useriøsitet og kriminalitet i varebilsegmentet, som blant annet dreier seg om dårlige lønns- og arbeidsvilkår, utnyttelse av arbeidskraft, skatte- og avgiftsunndragelser, manglende sikring av last, overlast og bruk av biler som ikke oppfyller tekniske krav. Disse utfordringene og færre reguleringer, kan bidra til en uønsket konkurransesituasjon mellom varebilsegmentet og godstransport med kjøretøy med tillatt totalvekt over 3,5 tonn. I analysen finner vi imidlertid få statistiske indikasjoner på omfattende konkurranse mellom disse, sannsynligvis fordi de dekker ulike transportbehov. Likevel er det indikasjoner på at utfordringen er økende. Særlig dersom rammebetingelsene fortsetter å være svært ulike.

Funnene i analysen tyder på at utfordringene særlig er knyttet til konkurranseflaten mellom seriøse og useriøse eller kriminelle virksomheter, uavhengig av segment. I tillegg virker det å være sterk konkurranse fra utenlandske tilbydere, som kan være omfattet av andre reguleringer og som er vanskeligere å føre tilsyn med. Konkurransen mellom virksomheter i varebilsegmentet har også blitt sterkere de siste årene, hvilket kan gå utover arbeidsbetingelsene til de ansatte, og i verste fall bidra til useriøsitet og kriminalitet. Utfordringene synliggjør et behov for tiltak. I rapporten presenteres flere mulige tiltak. Vi vurderer det slik at økt satsing på å styrke det tverretatlige samarbeidet om tilsyn og kontroller og sanksjonering er det viktigste for å bedre forholdene innen godstransport, også for varebilsegmentet.